10 January 2011

KENA BULI

oo.....tidakkkk.....jgn buli aku....
Kalau bos @ majikan yang suruh kita buat ini buat itu, memang itu satu kewajipan.. Bertidak mengikut arahan. Tapi bilamana keja dia yang sepatutnya dia wat, dia nak kita selesaikan jgak..ini boleh mendatangkan marah...takkan la kita kerja kerani, nak wat keja seorang pegawai...lainlah kalu gaji sama level...haish...ini sudah mendatangkan tension di tempat keja...mcm mn la nak fikir....fail2 bertimbun atas meja...asyik letak jer...keja2 yg remeh yang bleh diselesaikan sendiri pon suruh kita buat...terkejar sana...terkejar sini...dia bleh plak dok ja atas kerusi dr pagi tak bangun2....

Bukanlah nak mengata atau tak puas hati...tp fikir la sama...keja yang suruh buat tadi pon tak selesai lagi..dah bg tugasan baru...sepatutnya keja dia... Malangnya, kalau kita dah suka sangat ringan tulang ni yang tak best.. Orang dah naik minyak. Senang2 mengarah.... Dah tau kita senang di arah, tak melawan, pa lagi kena buli ja laa.. Asyik2 kita di cari.. Yelah, x melawan...

tak boleh tgok dok senang sket...ada ja nak cari kerja suruh buat...keja yang bertangguh lama pon aku lom wat....nnt ko jgak yang nak benda tu...hmmm....nasib2...slalu kena buli....sebenarnya ada lagi kerja lom settle ni....nasib la...dah habis waktu kerja dah pon....nak menghilangkan tension....nak mengadu sat kat korang....hehehehe

Kat bawah ni na nak share sket antara sebab2 kita selalu kena buli kat tempat kerja...


1. Rata2 yang kena adalah mereka2 yang baru melapor diri d tempat kerja. Semua kerja kena suruh buat dengan si dia. Yela, dengan alasan nak kasi belajar dia buat sesuatu yang baru.. Tapi yang melebeh2 tu bikin kureng.hahahaha

2. Terlalu pak turut. Mengikut ja apa orang suruh. Lurus bendul sangat. Orang dah terbiasa dengan sikap macam tu, apa lagi kena balun laaa....

3. Terlalu berdiam diri. Takda tempat mau mengadu..

4. Terlalu mengambil hati kawan. Bantu2 kerja kawan, padahal dia sebenarnya kena buli sebab ambil segala tugas2 yang kawan sepatutnya punya kerja.. Sedangkan diri sendiri merana

5. Tak berani menyuarakan ketidakpuashati.. Takutt..Tak mau menegakkan apa yang salah. Buat je dengan paksaan. huhuhu.

6. Org yg selalu kene buli ni org yg lemah,baik hati sangat....semua benda dia bleh buat.....
Macam tu la lebih kurang.. Rasa2 masing2 pernah melalui saat macam tu..


Lain kali cergas la siket. Jangan nampak diri tu lembap sangat.. Melawan siket.. Biar kita bersuara asalkan kita buat keja kita. Bukan wat keja org lain..hahahahhaa...so apa2 pon...wat keja dgn amanah, btol dan kemas...


Sekian...wassalam...